Mis on McMindfulness? See on uus seks, millega müüa asju. Mida iganes saab sellega müüa. Lõpuks saab see sõna nii ära hooratud, et see ei tähenda midagi muud kui... külatädi juttu. Mida ta on kogenud või kuulnud reklaamides. Nii taheti ka temale müüa odavat kraami raske raha eest.
Ma julgustan elult tahtma enamat. Elu on majake *, mitte üksnes pisike detail selles, millesse klammerdumine toob õnne ja kõik. Ei! Oluline on su isiklik suhestumine kõikide detailidega, mida sa teed, mida sa näed, mida sa koged. Ei ole nii, et haarame ukselingist, loome temaga (armu)suhte suurte lootustega ja seal me passime... ja järgneb..... vältimatult... õnn (ing k happiness nshit).
Kuulsin nii, et budist ollakse siis, kui pöördud häda korral tarkuse poole. Kui sa arukusega nõu ei pea, siis sa ei ole budist. Teised jälle ütlevad, et budist oled sa siis, kui vähemasti püüad teadvustatult pöörduda kolme kalliskivi poole. Arusaadavalt kalliskivi on metafoor. Miski, mis on hinnaline ja lihvitud. Kolm kalliskivi on buda (ülim arukus, ülim kaastundlikkus), dharma (minu enda praktika, mis viib minu õnneni ehk õnnetoov mõtlemispraktika ja tegevuspraktika), sangha (teised inimesed, kes samuti praktiseerivad häid tegusid ja head mõtlemist ja jagavad sulle tarkusi ja tuge).
See öeldud, võtan teemaks meditatsiooni, nagu seda mõnikord müüakse internetis ja mujal. Meditatsioon ei ole üksnes stressi leevendamiseks. Jah, kui oled praktiseerinud kannatusttoovaid tegusid, siis meele neutraliseerimine on hea algus. Kui tore! Ent meditatsioonist ei piisa. Meditatsioon on töövahend. Et oleksid võimeline dharmat praktiseerima. Dharma praktiseerimine on isiklik tegutsemine arukalt, keskendudes ja hea eesmärgi suunas. Seda saad teha vaid sa ise, isiklikult. Keegi seda sinu eest teha ei saa.
Et teha arukaid tegusid, on vaja vahel väga-väga analüütiliselt mõelda enne, kui tegutseda. Matemaatikud mõtlevad. Insenerid mõtlevad. Ka seda nimetatakse meditatsioon - täpsemini - kontseptuaalne meditatsioon. Meditatsioon on eesmärgistatud, mitte suvaline. Meditatsioon on distsipliin. Kui see ei ole distsipliin, siis see ei ole meditatsioon.
Muidugi on neid, kes püüavad väita, et elu nautimine on meditatsioon. Loe esimest lõiku - see praktika viib sõna tähenduse nihkumiseni. Vaatad oma koera - ja juba on see meditatsioon. Sirutad selga, ja see pole enam võimlemine, vaid jooga. Nii oled joogi iga kord, kui keha liigutad. Olen joogi, kuna ikka on mulgi liigutamist ette tulnud elus. Kahtlemata!
Minul isiklikult ei ole sellega probleemi, et sõnu tuleb uuendada iga viie aasta tagant. Sest nii see maailm toimib. Iga sõna, mis viitab heale või koledale, devalveerub. Kole muutub sõimusõnaks, ilus müügimehe märksõnaks. Kuldtähtedega kleepsuks, mis tränile külge kleepida.
Aga jah, kurb on küll. Ent üksnes see, et meditatsioon nõuab piina ja see ei lähe kunagi lihtsamaks. Vahel on matemaatilised protokollid, mida ära mõelda, väga-väga rasked. Küsi matemaatikutelt. Ent kui aru saad, siis näed seda enne tundmatut maailma ja see kõik on lihtne. See saab su psüühika osaks. Edasi on praktika, et selles elegantselt orienteeruda. Ja see on mänglev nauding.
Mitte-kontseptuaalne meditatsioon saab olla su elumajakeses küll vääramatult kohal, ent muu maja ei saa jätta kõdunema. Kui, siis olgu se su isiklik ja autonoomne otsus. Olgu sina see mees teadlikult, kes otsustab jõllitada ukselinki. Või jõllitada kitsi.
Budistliku õpetuse ainus eesmärk paljude arvates on psüühika arendamine. Kõik muu on vahendid. Efektiivsed vahendid, ma ütleks. Sest lääs ei tunne paremaid. Või kui teab, siis palun näidake mulle. Mina ei ole kohanud. Mõni on n-ö põlve peal oma eluaega panustades välja mõelnud asjad küll, nullist, jah. Ma kummardun nende ees! On õpetaja isiklik elegants, kuidas ta õppevahendeid kasutab. Klassiruumis, õues, avalikus kohas....
Elu on keerukas, elu on elegantne.
Nii nagu narkomaaniat ei põhjusta narkootikumid, ei põhjusta õnne tühjuse meditatsioon.* Loeb meie isiklik suhestumine ja see, kas tegeleme elamisega või kordame sama liigutust jälle, ja jälle, ja jälle - millegi muu arvelt ja õnnetust toova eesmärgiga. Ja suhestume nii, et klammerdume protseduuridesse. Tehes selle valiku ja mitte tehes teisi valikuid ja teisi tegevusi. Tegevusi, mis on õnne eeltingimused.
* kui lihtne on mõelda, et maailm on mustvalge, eks ole. Lihtne esmapilgul. Puhas kannatus järgneb. Budistid pöörduvad arukuse poole. Sa pead väga keerukad mõttekäigud lõpuni mõtlema, loogikavigadeta. Vaid siis saad õnnetoovaid tegevusi planeerida. Ja need teod ära sooritada. Veatult.
Elu on maja - seda metafoori populariseerib üks lääne nimekamaid psühhotraumaterapeute bessel van der kolk, kes teeb ka ühena vähestest tõsiseltvõetava uuringudisainiga teaduslikke efektiivsusuuringuid. Üha rohkem viimastel aastatel ta võtab omaks budistlikku vaadet, tehnikaid, vaimsust
PS Pean ütlema, et abistan korraldada retriiti, mida juhendab Bill Karelis ise. Eestis. 13.-21. oktoober 2018. Kirjuta mulle, mis muud - ehk tule ka! Kahjuks on seal distsipliin.
Arusaadavalt on kalliskivid metafoor. Ma loodan, et arusaadavalt. See on kognitiivne skeem mõtlemiseks. On kolm asja, mida oma elus meeles pidada, kui otsustada järgmiseks, mida teha. Kolma asja on mõneti samast materjalist või koguni samast kivist, ent need on eraldiseisvateks välja lõigatud, lihvitud eraldi. Kolm eraldi tükikest kivi. Ent samast kamakast.
ReplyDeleteSee tähendab, et meeles tuleb pidada kolme, mitte üht, mitte kaht. Kolme. Ja üks ei asenda teisi.
Näiteks oled mõnedes asajdes üksi, ja mitte keegi ei saa sinu eest sinu õnne põhjuseid ära kruttida. Või kruvisid paika kruttida. Sinu isiklikke kruvisid. Nii ei saa keegi sinu eest sinu pööningut koristada. Ent sa saad ja peadki võtma teistelt juhiseid ja tuge, vaatama, kuidas koristustoiminguid sooritada. Kuidas teised seda teevad. Sest mitte keegi ei õpi päris ise, ilma eeskuju nägemata, ilma kirjeldust lugemata, kuidas moppi käes hoida.
Nii on ka mopitamine mõttetu ja keegi ei tee seda, kui meelest läheb esimene kalliskivi - buda - ehk eesmärk on puhtus ja õnn.
Pööningu koristamine on distsipliin! Ma usun, et see on arusaadav.
DeleteJa keegi ei saa kellegi eest seda teha, kuna teise kinnisvarale tungimine on kuritegu. Ja sina ei saa otsustada, mis töökoja pead teisele inimesele tema käe järgi ära sisustama. Anna talle kasvõi ookean, ta peab ikka ise selle sisse vaatama ja ise ujuma õppima. Esiteks. Kas sina saad kellegi asemel ujuma õppida? Saad või? Ja pärast ujuda tema eest?
Dharma on isiklik praktika. Tõesti on see nii, et inimene ISE peab mõningaid asju tegema. Naljahammas ütleks siin, et mõtle surmale - keegi teine ei saa sinu eest surra. Ent surm tuleb. Kas tead kedagi, kes on 130 aastat vana. Nii on see ka õnnega.
ReplyDeleteTeine nali on järgnevas: Kuidas sa saad aru, et keegi on ohver? Ta tunneb, et maailm on talle midagi võlgu. Eks ta ole: inimene sünnib siia ilma ja vaatleb, kuidas asjad on. Ja siis tal puudub arukus. Ja nii ta tunnebki end ohvrina. Ja ohver olla on puhas kannatus.
Dharma on see, kui otsustad ise, et tahad õnne. Ise enda elus. Kogeda. veel enne surma. Sest surm tuleb. Pealegi on tarkus see, et maailm ei pruugi kunagi aru saada, mida ta sulle võlgneb. Vaevalt ka, et maailmal on teadvus.
Seda nimetatakse teadvuse suur probleem.
Otsust teha, kas ja kunas olla õnnelik - suur otsus. Isiklik otsus. Ja see nõuab tegusid. Mitte jõllitamist.