Ei tohi elu liiga
tõsiselt võtta - nii ütleb budistlik õpetaja mulle. Kui võtad elu tõsiselt, siis sul ei ole
meditatsioon välja
tulnud. Muidugi on
vaja õppida, mida võtta tõsiselt. Surm tuleb ja meil on vaid üks
elu - seda peaks võtma VÄGA tõsiselt, et elada arukalt. Ent kui
võtad kiirmoodi tõsiselt,
siis on küll üksmeelne feil
- sul ei tule see välja. Kui võtad ümbruse fenomene pühalikult,
siis sul päris kindlasti ei ole see välja tulnud. Kas asjades
enestes on mingi sisemine väärtus? On rabav, kui palju uhkeid
autosid on eestis - räägivad pea kõik Eestist külastavad isikud,
keda mul on olnud au saata. Ma ise ei tee ühelgi automargil vahet,
vahest Pegeaut
206 tunnen ära, kuna see on mu emal ja selle kuju on arusaadavalt
ümar. Minu ignorantsus elab siin. Ent küsimus on - millesse tasub
investeerida?
Kallisse autosse üksnes selleks, et uhkustada selle "sisemise"
väärtusega. Asjadel ei ole omaolekut - teatab budistlik õpetaja.
Omaolek on mõiste, eestikeelne tõlge. Omaolek on meie taju fenomen,
siis, kui meie psüühika ei ole arenenud teadusmõisteni,
sünteetilise maailmapildini. Süsteem-looglise tasemeni.
Lugesin aastate eest August
Strindbergi. Temast on saanud minu jaoks omaoleku
meditatsiooniks spirituaalne olend. Ta kirjeldab suhtedraamaid,
rumalaid naisi, ignorantsid mehi - nagu ta ise oli. Ja tagajärgi. Ta
oli üksi, täielikult saamatu suhtlema. Kõik tundus nagu tänapäeva
inimestel. Samad valud, samad mõttekäigud, samad õigustused. Ent
siis, kui peategelane astus tänavale, et sõita eemale - võttis ta
hobuse. Oeh! Nojah. Strindbergi surmast on möödunud üle saja
aasta.
Kas hobustes ja autodes on mingi omaolek? Ei! See kõik on vahend,
vahend elamiseks. Meie ise oleme selle vahendi teinud. Ja meie ise
võime suhtuda sellesse eluterve sõbraliku huumoriga. Või võtta
seda surmani tõsiselt. Võime panustada kogu oma elu sellesse, et
daamatseda iseenda ja taju fenomenidega. Võtad kiirmoodi tõsiselt -
ja diagnoos on teada - su elu on kannatus ja sul on veel pikk maa
käia. Vägivallatsed nendega, kes fenomene liiga tõsiselt ei võta
- ja ennäe - oledki üksi. Nii oli ka Strindbergi minategelane.
Budistlik õpetus on ignorantsuse, rumaluse, saamatuse
hävitamiseks. Hävitamiseks. Manjushri mõõk lõikab otsustavalt -
sest Manjushri on olend kujutlustes, kes on nii-nii tark ja ka
otsustav käitumises. Meie Eesti kontekstis sobib sõnaks "kirurg".
Kirurgi nuga on terav ja kahtlemata on protseduurid valusad ja
eemaldavad tüki iseendast. Aga kirurg on valmis nägema verd, ta
treening on olnud järjekindel. (Ja nagu ka Manjushri - ka
Eesti näitel vajab nii mõnigi kirurg lisaks piiritut empaatiat kui
tunnet, et külmusele lisada soe kaastunde väljendamise praktika) Arukat käitumist
nimetatakse "valgustumine". Eesti keeles võiks olla
selleks metafooriks "terav". Ehkki rumalusele vihjatakse
küll, kui et "ta on päris tuhm". Ehk siis mitte -
valgustunud. Tal ei lähe lamp põlema. Kuigi võiks.
Laiskus defineeritakse kui tegevust, mis ei vii aruka
käitumiseni, tarkuseni. Näiteks ma eksperimendi mõttes avasin
Delfi ja ennäe - ilma mingi üllatuseta minu jaoks - kuna ma mäletan
enda eelnevaid elusid - on kogu selle sisu sama rumal nagu kivi.
Stupid like a rock. Ei ole valgustunud. Kogu see sisu magab,
ei ole ärganud. Norskab!
Ja toda norskamist tarbivad teised iskud omale toiduks,
hingetoiduks ja käitumisjuhisteks. Et mõnusalt kulgeda iseenda
surma suunas. jep - naised - tegutsema! Et meie perse ja augud
oleksid õiges kohas. Kiiresti-kiiresti, mu tibukesed! lambukesed,
siia, järgmine aasta trend muutub! Kiire on! Ja põlakem kõiki, kel
pole nii nutikat distsipliini! Norskame üheskoos oma kirikus ja
kasutame youtube võimalusi, et iseenda religiooni levitada! Tehtagu!
Või muidu....! Alluge meie doktriinile. Ja hävitage endas igasugune
rõõmsameelsus - seda käsib meie, orjasid rakendav religioon, Delfi-kiriku pühakiri.
Budistlik õpetus toimub koolides. Otse loomulikult. Seal käib
tõsine õppetöö, kusjuures õpitakse praktikaga aastaid. Ja mis on
veider. Rääkides omaolekust. Budistlikele õpetajatele on see
"koht" kool. Kohalikule rahvale pühakoda. Ja turistidele
vaatamisväärsus.
Kujutlen juba, kuidas meie arhetüüp rullnokk nõuab vinguvalt ja tänulikkuseta. „Ütle ära
äää, mis siis on, ää.. on see siis kool või kirik või
turistide pleiss vä? Mis ta on siis? Nii lihtsale küsimusele ei
oska vastata! Kui rumalad olete!” Ent ka see arhetüüp - ka selle sees on budaloomus. Hea mediteerida mulle. Ka tema võib saada natukene arukamaks - sest tal on see võime.
Kas meie Eesti kool on ka pühapaik? Kas meie Eesti õpetaja on
isik, kelle ees maani kummardada, kuna vabastab meid kannatustest -
jagab juhiseid mõtlemiseks ja tarkust maailma kohta. Kas ikka
suudame igapäevaelus igal ajahetkel näha, mis vabadus tuleb me ellu
teadmistest? Kas suudame tarkust pühaks pidada? Panna altarile
füüsikaõpikud? Ja matemaatika. Ja muud. Ja avada neid. Siis ei ole
meil enam ööpäevas aega, et vahtida kellegi perset Delfist ja
mõõta pilguga kolmnurka - ja selle mõõtmeid. Sest kui see ei vii
arukuseni, siis selle nimi on Laiskus.
Nürid pliiatsid rivis laisklemas. Ometi on neil loomus, et saada teravaks. Budaloomus.
Kui usud pimesi autoriteete, siis võib-olla sa pole veel oma
teekonda alustanudki. Kiire on. Surm tuleb. Õige pea. Ja siis kaotad
sa kõik. Ka kolmnurgad.
* Budistid minu jaoks on arukad, kooli lõpuni omandanud
budistlikud ÕPETAJAD. Ma olen teadlik, et budism, nagu ka kristlus,
on mõnede jaoks religioon - tegelikult enamiku jaoks, sest nad ei
suuda saada väga kvaliteetset haridust, mis viib psüühika arengu
kõrgemate tasemeteni. Kui paljud kristlased näiteks suudavad Püha
Vaimu kohalolu igapäevaleus tunnetada? Mina isiklikult omandasin
selle tunnetuse küll, nagu mulle seda leerikoolis õpetati. Väga
hästi õpetati vist, sest mul tuli see välja. Ometi nimetatakse
kristlasteks ka neid, kes ei ole püha vaimu ja kaastunnet ellu
integreerinud ja näeb kristlust kavalusena, et pahategusid jätkata.
Sest tagumiku saab iga kell püha veega puhtaks pesta - nagu pajatab
nii mõnigi anekdoot. Milline egolaks iseendast - nagu jumalale
endale oleks ära keeranud – kujutleda, et jumal näeb küll, aga
midagi teha ta ei saa, kuna kõik on JOKK. Ka aasta 2018 tagumiku
tuleb puhastada järgmiseks aastaks. Uuteks
piitsahoopideks.
Kui kurb!
Ohh! Mõelgem ja jõudkem järeldusele -
on mõistlik olla rõõmus - mis tuleb vabadusest, et me ei võta elu
fenomene liiga tõsiselt.
No comments:
Post a Comment