Saturday, May 12, 2018

Killustatud mina

Olgu kohe öeldud, et ka see postitus on psüühikast. :)

Otsisin definitsiooni, mida tähendab dualism. Kui õigesti aru saan, tähendab see võitlust kahe konfliktse tervikusse kuuluva osa vahel. Võitlus. Kõlab ebamugavalt. Kõlab ebasõbralikult. Nii see ka on.

Ma ei tea, kuidas võiks eesti keeles seda mõtet kenasti sõnastada. Tükeldatud mina. Hakitud mina. Killustatud mina. Laiali pillutud mina. Tülitsev mina. Või siis lihtsalt - dualism. Fragmented self.

Aga hea küll. Näidete juurde. Alustagem loogikast. Kui suudled oma kallimat JA samal ajal vihkad oma töökaaslast - kes sa oled? Mida sa tunned? Kas tunned lahustumist kõiges? Turvatunnet, kõikehaaravat õndsust?

Ava aga tarkuseraamat ja loe: ei!

Sa tead ka ise enda sees, et see on tõsi. Ilma loogikata. Sest sul on kogemus.

Ühel ajahetkel on meie elus olemise kogemus siiski terviklik nii või teisiti. Ning ühte ajahetke mahub vaid üks kontseptuaalne mõte. Selle seisu kvaliteedist sõltub meie ELU kvaliteet. Minu ise elus olemise tunde kvaliteet.

Seega. Lahendus on kaotada nn meeleplekid ning otsustada lõplikult ära, milline minu reaalsuskogemus olla võiks. Okei. Otsustagem. Ütleme - tahan tunda kõikehaaravat armastuse-tunnet. Kõigehaaravat kogemust minast, kes ongi armastus.

Meetod?
Arendada kvaliteeti, mida nimetatakse Great Compassion (see on praegune tõlge budistlikest õpetustest). Kõiketäitev heasoovlikkus. Lõputu armastus. Olemise vormidest läbi nägemine.

Kuidas alustada?
Soovitan alustada loogikast. ütleme, et soovid seda tunnet kogeda 10 minuti vältel. Samal ajal oled vabanenud kõigest muust. Mitte ükski neuron su ajus ei tegele vihkamisega.

See on nii raske, et nõuab ajas hajutatud ja harjutamise episoodidel täielikku keskendumist.

Kui eesmärk on see, et tunned seda tunnet kogu aeg edaspidi ja tegutsed selles tundes püsivalt arukalt, siis väga hea eesmärk (seda seisu nimetatakse sõnaga "buda").

Kui viibid täielikus arukuses, täielikus häirimatuses ja teadvelolus, saad teisi inimesi ja maailma kõige paremini aidata. Ja oled igal hetkel valmis tegutsema.

Fraasid: "issaaand, ma ei saa seda teha, olen nii vihane praegu" jäävad minevikku, eelnevatesse eludesse... mis ei kordu enam iial. Ei ole enam iial nii, et "ei, ma ei saa seda teha, kuna ma ei ole selline inimene". Mida iganes see "selline" sinu ego loomes ka pole. Uhke, kõrk, teovõimetu, depressiivne, laisk, teistest parem.... - mida iganes su ego sulle sosistaks!

Ja muidugi peab olema valmisolu surra. Surra täielikult. Kogu su ego sureb nüüd ja ei ärka enam iial ellu. Kogu sündide tsükkel on murtud. Muidugi on inimesel palju egosid. Ja kõik nad võitlevad elu eest.

Aga tulles tagasi siis suure mõiste juurde - great compassion.

Et suudaksid olla tolles täisuse seisundis, on vaja alati säilitada too seis, ükskõik mis su nägemisvälja ka ei sattuks! Selle rahu treenimiseks on mitmeid harjutusi. Üks neist on see, et äratad kaastunde oma sõbra suhtes ja laiendad tunnet kõikjale, ükskõik kuhu sa vaatad. Sedasi järjest. Ka kujutlustes ehk puhtalt töömälus saab seda teha. Kuniks tunne on kustutamatu, isegi kui vaatled ebameeldivate isikute fotosid näiteks facebookis. Hämmastavalt efektiivne on kujutlustehnika, et kujutled, et kõik olendid on eelnevates eludes olnud su emad. Ema teatavasti on isik, kes on teinud su heaks mõõtmatul arvul hoolitsevaid tegusid.  Kasvõi üksnes see, et ta on andnud osa oma ihust, et luua sind. Ja usu mind, loode võtab ema verest kõik vitamiinid ja muu hea, mida ta heaks arvab - teiselt küsimata. Seega ema headus on mõõtmatu. Isegi juhtudel, kui oled pimestatud vihasest loogikast "aga ma ei taha nii vähe".

Head emadepäeva, mis on homme!

Ema on seega headuse ja heade tegude võrdkuju. Ent ema ei pruugi olla reaalsuses kuigi arukas. Ükskõik, mis on Sinu ema isikukood, ta võiks ja saaks olla oluliselt arukam, käituda arukamalt. Seetõttu on sinu praktika efektiivsem, kui konstrueerid natuke parem kujutluse kui su enda ema. Kujutlusolendi kvaliteet peaks olema kõikehaarav tarkus-arukus KOOS kõikehaarava heatahtlikkuse ja kaastundega ja teguvalmidusega sind ja teisi aidata. Seepärast võid endale joonistada pildi, mis kujutab sellist olendit. Täielikku olendit, kel kõik kvaliteedid maksimumis, nimetatakse budaks.

Muidugi võid seda olendit kujutleda ükskõik mis vormis. Ent mõned kujutlused on paremad. Kui pead silmas, et täius on parim ja vaba igasugusest duaalsusest ja kahtlusest, saad parimal viisil endasse need kujutlused endasse lahustada. Ilma kõhklusteta.

Duaalsust ei ole. Kui suudad buda ette kujutada, oledki see täpsel sel määral sina.  Kui suudad paremini, suudad olla rohkem. Aja jooksul su arusaam budast nihkub. Paremaks. Treeninguga.

Kõik see, mida sa oled võimeline nägema ja tundma, oledki sina. Sest kedagi teist ei ole. Tark raamat ütleb, et näe rohkem, tunne rohkem. Ole rohkem. Sina.

Ja veel - tehes nalja - minu egol on paar teadaannet - juhuks kui kahtlustate, et olen loll ja informeerimata - saate oma loogilise tõestuse, et te eksite - ja võite muru näksida (paljun võtta seda valgustuskirjandusena, ahhaa-momendina). "Mingi mõttetu" budistamisega tegelev Tiina võtab sõna.

Nimelt minu lemmikfilosoof Eestis Airi Liimets teatab kenasti, kuidas võiks inimesest mõelda. "Inimene on see, kes ta on. Ja kõik see, mida ta ei ole". 
Arusaadavalt on see tõsi. Nõustun täielikult. Ent näen ka, et selle lause mõistmiseks on vaja väga palju tööd teha. Ja loogiline mõtlemine ei aita otseselt, sest mõisteid ei saa keegi teine sinu eest sel Sinu teekonnal piisavalt hästi defineerida just sinu jaoks. Et vääramatult saabuks mõistmine. Selle loogika, selle mõtlemise protokoll on aporeetiline (ehk teetu). Mõtlemine, millel ei ole kindlat teed. See mõtlemine ei mahu lääne teadusdistsipliinide raamesse.

See on ka põhjus, miks ma tahan päris palju teada budistlike õpetajate õpetamismeetoditest. Sest meetodid on olemas. Palun õpetage mulle ja ma õpetan edasi.

Ma teen uue distsipliini. Ja see on hea.

Loogiline mõtlemine on tore. Ent sellest ei piisa. Samas on see piisav, et elada maha terve seeria kenasid elusid. Nimetagem seda kõike draama.


NB! Nagu teised tükid selles blogis siin, ka see postitus on kunstiline. Kui see ei ole kunstiline, siis see ei ole siin blogis. Elu on kunst. Kui see ei ole kunst, siis see ei ole elu.

No comments:

Post a Comment