Sunday, May 1, 2011

Kas Sina tunned ka lolle reetur-hunte?

Need inimesed, kel pole mingit kontseptsiooni "omadest" ja "võõrastest", on ühed vastikumad, ebameeldivamad, problemaatilisemad, kiuslikumad, ja kohutavalt rumalad inimesed. Seda võib võtta tõena, shortcutina oma loogikas. Kes veel ei tea seda, siis palun - ma selgitan mitmekülgselt.

Kes on "omad"? See on kari loomi, kes tegutsevad koos. Meil on ühised eesmärgid. Me teame, et aüksiküritaja pole iial nii tugev, kui on kari loomi koos, kes kõik on esiteks julged (nad teavad, et teised aitavad ja kaotus pole võimalik) ja teiseks on karja iga üksikliige eriti tugev ja osav (kuna julgevad tegutseda ja õppida turvalises keskkonnas).

"Võõrad" seevastu on ettearvamatud ja seetõttu ohtlikud. On neid, kellega saab koos tegutseda, kuid kindlasti mitte kõigiga. Halbu loomi on olemas, kuid paljud võistlevad lihtsalt territooriumi pärast.Või siis ajaviiteks söövad liigikaaslasi. Kah võimalus, kui huvi on. Igal juhul - mõistlik olend teab, et maailmas on ohte olemas ja et ellu jääda, on vaja olla ettevaatlik.

Kui võõrad teavad, et mul on 20 matsi selja taga, mind niisama peksma ei hakata. On ju selge?! Selge! Ma saan rahulikult käia omi radu ja avastada iga päev midagi uut. Ma elan ja arenen. Ma olen nõus omade õigluse eest välja astuma ja toetama, kuna see on väga väike hind elu eest. Alternatiiv on see, et istun nurgas ja värisen, süüa kütin üksi ning olen tihti näljas. Murran häda sunnil oma koopa ümbert. See on nukker.

Kui kohutavalt nukker!

Just, kas te kuulete, reeturid sealpool metsa? Kas te kuulete!? See on nukker, see on traagiline, see on kirjeldamatult kurb! See lõppeb varsti, see lugu lõpetatakse üsna pea. See on liigivastane! Kuidas te sellest aru ei saa?! Mida te õige mõtlete omast arust? Kas hirm on silme eest mustaks võtnud? Miks mõned ei saa aru, et teatud liigikaaslasi tuleb hoida? Kas see on liiga suur küsimus? Kas nõustute minuga, miks ma ei salli sellised reetureid? Kes te olete? Miks te ilma mõjuva põhjuseta hakkate retsideks? Miks te reedate oma liigi? Miks see kõrilõikajalikkus on teie loomupärane omadus? See näikse teist lahutamatu, kuniks on pea keha küljes. Kas reeturitega on millestki rääkida? Kas petistega saab äri teha? Ei, ta pole organiseeritud suli, ta ongi selline! Kas on midagigi, mida saab koos teha? Kas on pisukestki, millest rääkida? Kas on mingi imetilluke põhjus kuskil, miks ma peaksin teiega koos olema? Kas minul võib olla mingi ühiskondlik või moraalne kohustus teiega südames hästi läbi saada?

Ma rõhutan. inimesed, kes ei ole aru saanud "omade" mõistest, on kõige problemaatilisemad üldse. Nad on haiged, kes võivad suvalisel liigikaaslasel iga kell kõri läbi närida. Nad on uhked oma loomuse üle. Nad ei häbene, või kui häbenevad, siis sellest pole mulle enam mingit kasu. Häda, kui häbenevad. Siis on nad kõige sitemad õnnetusehunnikud, keda eales nähtud maa peal. Nad näivad nii hädised, õnnetud, ohutud, süütud. Siis on neil eriti mõnus teha nämm-nämm! Nämm, ja liigikaaslase üllatunud ilmega pea veereb vaikselt voodi alla. Silmad hämmastusest pärani. "Mis juhtus?!" oleks ta küsinud.  Aga sellel vastusel pole enam mingit saatust muutvat tähtsust. Elavad, teie päästke oma nahk! Jookske! Tahate elada? Või ei taha? Tehke omad kalkulatsioonid, kuidas edaspidi käituda.

Kõik on võrdselt head

Kas ma mainisin, et need valikuteta inimesed on nukralt ebameeldivad? Jah, on. "KÕIK inimesed on ilusad ja head" attitude on kõige-kõige haigem, mida võib kohata. No kurat, võiks ikka häbi ja veits rohkem arukest antud olla. Ühesõnaga, sa rumal-rumal tüüp, sa tunnistad ullikesena kõigile, et sa müüd maha ükskõik kelle, et mingile suvalisele jorsile meeldida?! Sa kuulutad, et sinu jaoks pole vahet, kes su sõber on? "Kõik päevavargad, sulid ja kaabakad, ohhooi! Astuge aga sisse! Võtke, mida vajate, tehke mida tahate. Võtke mu ema kaasa, kui see teid õnnelikuks teeb. Ma olen VEENDUNUD, et KÕIK inimesed on ilusad, head, armastavad üksteist". Tututuu. Võtke mu perekonna säästud, tooge need tagasi, kui aega saate. Ja kui ei too, siis ma TEAN, et teil on mõjuv põhjus. Juhhuu, ma olen hea inimene." "Ahjaa," ütleb ta nagu muuseas. "Tiina, ma kinkisin su ära ühele mega-toredale ilusate riietega onule. Ta oli nii vahva. Miks sina nii ilusti riides ei taha käia? Aga see selleks. Ta oli nii tore, ta rääkis nii kenasti. Ta tuleb sulle homme järele. Mis sa kostad?"
- "MINE VITTU, RAISK!" "Sulle oleks vaja hädatappu, et su perekonna au ja sinu haiget maailmapilti päästa," ütlen ma kenasti. Väärikalt, kas teate?! Ei saa ju pahandada, ega ju?
Kas ma tegin oma poindi kristalselt, täiuslikult selgeks, miks ma jälestan selliseid inimesi? On nad üldse inimesed? Tihti pole neil mingeid vabandavaid sünnidefekte ega midagi, ja mõistust justkui annaks sättida. Vaba tahe või?

Kõik on halvad

Hoopis mõnusamad on inimesed, kes arvavad, et "KÕIK inimesed on kurjad ja tahavad minult midagi saada". See on kurb, kas pole? Aga vähemalt aus. Ja see on respekt. Ma vahin koduselt vastu, kui mind jälgitakse teraselt, et minu varjatud vandenõu paljastada. Ükskõik, mida ma ei tee, on sel tagamõte. Kui ma midagi ütlen, on see varjatud mainipulatsioon. Mõnel hetkel on lihtsalt rohkem põhjust vihastada ja süüdistusi pilduda. Vahel iga sõna, mida ütlen, iga liigutus, iga käik tõestab jumalikult, et just mina olengi täiuslikult organiseerinud äärmiselt keerulise omaksele noa selga kruvimise protseduuri. Kas mul on vaja end välismaailma eest kaitsta, kui oleme vaid nelja silma all? Kas mul on vaja õigustada ennast? Kuidas edasi suhelda? See sõltub, kuidas mulle hakatakse KÄTTE MAKSMA. ohohohoi! Aga teate mis? Organiseeritud karmi kättemaksu ei tule, kuna... kas mainisin, et need isendid ei oska teha koostööd? Jah! Inetud draamad vaid. Ja seetõttu meeldib mulle seda tüüpi (kuidagi aus) reeturlus rohkem. Kuid kurat! Ütle üks põhjus, miks ma peaksin suhtlema nendega, kes on veendunud, et ma tahan kavalalt iseenda karja maha murda? Miks? (tean nimetada mitmeid põhjuseid). Sama mõõga teine tera on see, et vahel need inimesed pressivad külje alla selleks, et pakkuda end välja HOOLDAJANA. Nad on veendunud, et kuna kõik tahavad kõigile kurja, on nad nii vägevad, et halastusest pakuvad katust, samal ajal vaatavad, et mina olengi see väetikene, kel endal pole hambaid, et end ise kaitsta maailma eest. Ja mis peamine - ma olen piisavalt hale, et hooldaja tunneb end tugevamana (tõelise rammuloomana) ja suudab end minu eest kaitsta. Juhhei, kõlab seksikalt, kas pole? Jeppi!

Kellega tutvuda? Kuidas panna diagnoos?

Ja veel, miks sellest lihtsustusest, mida ma ütitan selgeks teha, on abi. Lihtne praktiline väärtus. Kui tutvud uute inimestega, vaata nende suhtumist. Miskipärast teatud kindlat tüüpi inimesed pressivad end liigagi tihti seltskonda. Kui inimene on naiivselt magusa häälega ja tahab nii sinu kui sinu sõpradega võrdselt ekstaatilist armastust jagada, siis on selge, et kaup on 100 protsenti võlts. Ta tahab omale jüngerkonda  kasvatada. Tahad sa olla jünger? Jünger = lihamass, kellega tehakse kõike; või kuidas huvi on.

Aitäh Tanelile selle järgneva lihtsa vestluse näidise eest.
"Hallo. Tere! Mul on sulle pakkuda ainulaadne diil ebajumalaga."
-"Kas ma võin oma sõbrad kaasa võtta?!"
-"Jaa! Võta kogu oma perekond. Mida rohkem, seda parem. Ma ma saan kohe ekstaatilise kogemuse suurest vedamise joovastusest. Küll täna on hea päev! Ma armastan teid kõiki kuni viimseni."
-"cool! Millest siis selline õnn?"
-"see on nii suur-suur saladus. Tulge kohale, ja te ise imestate ka, suu ammuli, mis teiega toimuma hakkab. See on unustamatu. See kõik toimib nagu kellavärk, ise ka imestan. Mõtlema ei peagi."

Mida õppida sellest kõigest? Seda, et vahel muutub elu väga meeldivalt lihtsaks, kui oled mõnest väga funktsionaalsest lihtsustusest aru saanud.

Lõpetuseks tahan maailmale öelda, et kõik reeturid võivad sügavale persse pugeda. Minge persse! Aga kui armuliselt lubate - jätke minu oma rahule!

3 comments:

  1. Minul oli võimalus üles kasvada just selliste lollide huntide vahel, kes omasid ei tundnud. Kuidas see väljendus? Kollektiivis olid välja kujunenud mõned mustad lambad, kellele igavuse peletamiseks üheskoos hambaid kõrri löödi. Selle meelistegevuse vältel koopereeruti ja nauditi üheskoos pidusööki. Aga kui tavalisi ohvreid silmapiiril polnud? Ega siis tõeliselt loll hunt ennast sellest häirida ei lase! Ka igas äsjaste võitjate seltskonnas leidub alati nõrgim lüli... Lõpuks leidusid mõned üksikud, keda keegi puutuda ei tihanud - kuid kes sobivatel tingimustel lõid meelsasti hambad kõrri ka oma lähimatele kaaslastele.

    Stiilinäide. Miski ühistegevuse käigus pidid kõik meie harmoonilise kollektiivi liikmed ütlema kõigi teiste kohta midagi iseloomustuseks. Mulle jäi meelde rahulolematuse avaldamine selle üle, et "teda ei saa eriti kiusata sest ta hakkab liiga kiiresti nutma".

    Umbes nagu mõnes halvas Hollywoodi märulis, kas pole? Sellises, kus suur kuri kõik-on-kurjad hunt teatab oma tiiva alla võetud väetikesele: "I ain't got no friends." Dämit, neil nõmedatel filmidel võibki esineda kokkupuuteid minu maailmaga. Ja keskkonnas, kus kirjeldatud käitumine on normiks, ei olegi nad metsa teises otsas kivi all peidus vaid... ee... äkki mõtleks hoopis... maailmale, kus ma olen õnnelik, et inimesed on nii ilusad ja head.

    Minu kõrvad on sellist imearmsat sõnumit kuulnud kahest suunast. Esiteks mitmesugustes religioossetes nähtustes osalejad, kes väga abivalmilt kuulutavad kõigile, et iga inimese hinges on jumala tempel või et mul on sama suur aura kui kärbsel (või vastupidi). Teiseks elukutselised maailmaparandajad, kes usuvad, et kõige halva taga on lihtsalt [mõni üks kindel põhjus vabal valikul], ja siis pühendavad oma elu selle põhjuse likvideerimisele. Ka arstiteaduskonnas leidub vist selliseid. Amps!

    ReplyDelete
  2. Lõpetuseks proosat: peategelaseks üks kõik-on-kurjad hunt - nimetame teda Heaks Sõbraks.

    Hea Sõber: kle ema viskas mu kodust välja, kas ma sinu majas saan elada?
    E: muidugi, selleks ju sõbrad ongi! Healt Sõbralt ei sobi ajutise eluaseme eest tasu küsida, aga katsu arved ära maksta.
    Hea Sõber: kle mul on näpud ka põhjas ja vaja korra Saksamaalt läbi käia, saad 5k laenata?
    E: muidugi, ma küll pean nüüd natuke nälgima, aga selleks ju sõbrad ongi!

    --- möödub kuu ---

    Hea Sõber (telefonis): kle su majas on ikka sitt elada... köögis on seintes praod! sa remonti ei taha siin teha ve?
    E: eks siis teen, kui raha saan.

    --- möödub pool aastat ---

    Hea Sõber (telefonis): kle ma olen siin Šotimaal... ma vist ei tule tagasi niiet mul pole enam sinu majas vaja elada.
    E: mis siis ikka, kena sinust kuulda.

    --- möödub nädal ---

    Hea Sõber (telefonis): kle ma vist ikka tulen Eestisse tagasi ja mul on nüüd jälle su maja vaja.
    E: muidugi, selleks ju sõbrad ongi!

    --- möödub kolm kuud ---

    Hea Sõber (telefonis): kle mingid tunkedes mehed käisid su majas. nad viisid radikad minema aga boilerit ei tahtnud.
    E: eee... aitäh, et teada andsid!

    --- möödub kuu ja E läheb Heale Sõbrale oma majja külla ---

    E: miks sa ei ole siin elatud aasta jooksul kordagi näite teatanud jne?
    Hea Sõber (pahane E ülekohtuse käitumise peale): kuidas sa saad mult seda nõuda kui sa ei ole mulle öelnud et näite peab teatama jne?
    E: tõepoolest, minu viga. Edaspidi püüa siis paremini, eksole?

    --- möödub pool aastat ---

    Hea Sõber (telefonis): kle miks sa ei ole oma majas juba remonti teinud? ma juba aasta tagasi ütlesin et need elamistingimused ei sobi mulle!
    E: eks ma siis teen kui raha saan.

    --- möödub kolm kuud ---

    E (telefonis): kle korteriühistust helistati ja ähvardati mind inkassosse anda kui seda 8k kommunaalivõlga ära ei maksa... saad maksta?
    Hea Sõber: mul on praegu üsna kitsas käes, aga eks ma natuke saan jah, kui Moldovast tagasi jõuan.
    E: aitäh!

    --- möödub kolm kuud ja E läheb jälle Heale Sõbrale oma majja külla ---

    E: miks sa ikkagi pole kordagi näite teatanud jne, kuigi me rääkisime sellest?
    Hea Sõber: minu meelest on näitude teatamine jne täiesti mõttetu tegevus!
    E: aga miks mu maja üleni sitane on ja mina pean oma naise appi kutsuma seda koristama?
    Hea Sõber: sinu väited on naeruväärsed! vaata oma maja tehnilist seisukorda! sul peaks häbi olema et sul selline maja on! siin on äärmiselt viletsad elamistingimused - näiteks köögi laes on värv lahti! ma ei tahagi siin elada! kolin järgmine nädal välja! ja üldse - miks sa teistega seda asja arutad? ma kohe teadsin et teil on minu suhtes mingid...
    E: minu meelest on sinust alatu mulle selliseid asju öelda.
    Hea Sõber: see on sinu probleem!

    Hea Sõber koliski välja ja E pole temast seniajani midagi kuulnud. Kui kahju - oma majja leidis E asemele kõigest üürnikud, kes maksavad korralikult üüri ja käivad E majaga heaperemehelikult ringi. Seda ei anna ju võrreldagi Hea Sõbraga! Ja E mõtleb siiani, mida ta valesti tegi.

    ReplyDelete
  3. Vahepeal meenus üks asjakohane poeem, mille vanaemale oli tema ema õpetanud.

    Karda sõpra, kes nii sala,
    nagu sügavustes kala,
    sõbra kombel kätt sul annab,
    põues nuga kaasas kannab.

    ReplyDelete